احادیث چهارده معصوم ( علیهم السلام )
احادیث چهارده معصوم ( علیهم السلام )

احادیث چهارده معصوم ( علیهم السلام )

وعده آتش جهنم به شنونده غناء


الغِناءُ مِمّا أوعَدَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ عَلَیهِ الّنارِ . (میزان الحکمة ، ج 7 ، ص 305)

امام صادق (ع) فرمود: به شنونده غناء (موسیقی حرام) ، وعدۀ آتش جهنم داده شده است.

نورانیت قلب با تفکر و گریه


طَلَبتُ نُورَ القَلبِ فَوَجَدتُهُ فی التَّفَکُّرِ وَ البُکاءِ وَ طَلَبتُ الجَوازِ عَلَی الصِّراطِ فَوَجَدتُهُ فی الصَّدَقَةِ وَ طَلَبتُ نُورَ الوَجهِ فَوَجَدتُهُ فی صَلاةِ اللَیلِ . (مستدرک الوسائل ، ج 2 ، ص 357)

از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: چون نورانیت قلب را خواستم ، آن را در تفکر و گریه یافتم و چون عبور از پل صراط را خواستم ، آن را در پرداخت صدقه یافتم و چون نورانیت چهره را خواستم ، آن را در نماز شب دیدم. (پس اولین قدم برای نورانیت قلب تفکر و پس از آن گریه از خوف خداوند متعال است).

نورانیت قلب با مناجات


إنَّ العَبدَ إذا تَخَلّی بِسَیِّدِهِ فی جَوفِ اللَیلِ المُظلِمِ وَ ناجاهُ أثبَتَ اللهُ النُّورَ فی قَلبِهِ. (میزان الحکمة ، ج 5 ، ص 419)

پیامبر اکرم (ص) فرمود: هنگامی که بنده ای در نیمه شب تاریک خلوت کرده و با خداوند مناجات می کند ، خدا قلب او را نورانی خواهد ساخت.


شرف انسان


یا مُحَمَّد ! عِش ما شِئتَ فَإنّکَ مَیِّتٌ، وَ أحبِب ما شِئتَ فَإنَّکَ مُفارِقَةٌ وَ أعمِل ماشِئتَ فَإنَّکَ مُلاقِیهِ وَ اعلَم إنَّ شَرَفَ المُؤمِنِ صَلَوتُهُ بِاللَیلِ وَ عِزَّةِ کَفَّهُ عَن إعراضِِ النّاسِ. (وسائل الشیعه ، ج 5 ، ص 269)

امام صادق (ع) می فرماید: جبرئیل نزد پیامبر (ص) آمد ، آن حضرت فرمود: ای جبرئیل، مرا موعظه کن. جبرئیل عرض کرد: «ای محمد ! هر گونه که می خواهی زندگی کن ولی بدان که می میری ، هر گونه که می خواهی دوست بدار ولی بدان که پایان آن جدایی است ، و هر گونه که می خواهی عمل کن ولی بدان که برای کردارهایت جزایی است ، و به خاطر بسپار که شرف هر کس به سحر خیزی و بی نیازی او از مردم است.

دعا کردن بدون تلاش


الدّاعی بِلا عَمَلٍ کَالرّامی بِلا وَتَر . (عدة الداعی ، ص97)

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: کسی که دعا می کند و به دنبال آن تلاش و عمل نمی کند مانند کسی است که بدون چله کمان تیر می اندازد.